افسانه کاوه آهنگر و اژدهاک…!!

افسانه کاوه آهنگر و اژدهاک!!

نوروز جشن آزادی کُرد یا سرآغاز آزاری مداوم

نوروز

این گفتار از چند قسمت تشکیل شده است. ابتدا کلمه نوروز را از دیدگاه فرهنگ دهخدا و از چند جایگاه مختلف مورد بررسی قرار داده و در بخش دوم چگونگی داستان کاوه آهنگر و ضحاک (اژدهاک) را با توجه به فکر و اندیشه نویسنده و شاعر بزرگ فارس احمد شاملو جویا شده سپس در بخش سوم همین مسئله و ارتباط میان کُرد و عید نوروز را از دیدگاه و تفکر دانشمند بزرگ کُرد «احمد مفتی­زاده» بررسی کرده و در آخرین بخش تحقیقی گذرا بر این رخدادهای تاریخی خواهیم داشت.

نوروز:

این کلمه اسمی مرکب است و به دو شیوه نَوروز یا نُوروز تلفظ می­شود و عربی آن نیروز می­باشد. به معنی روز نو است، و آن دو باشد یکی نوروز عامه روز اول فروردین ماه است که آمدن آفتاب به نقطه­ی اول حمل باشد و رسیدن او به نقطه­ی اول بهار است. گوید خدای تعالی در این روز عالم را آفرید و هر هفت کوکب در اوج تدویر بودند و اوجات همه در نقطه­ی اول حمل بود، در این روز حکم شد که به سیر و دور درایند و آدم(ع) را نیز در این روز خلق کرد. پس بنابراین این روز را نوروز گویند و بعضی گفته­اند که جمشید که او اول جم نام داشت و عربان او را منوشلخ می­گویند سیر عالم می­کرد. چون به آذربایجان رسید،فرمود تخت مرصعی بر جای بلندی رو به جانب مشرق گذارند و خود تاج مرصعی بر سر نهاده و و بر آن تخت بنشست. همین که آفتاب طلوع کرد و پرتوش بر آن تاج و تخت افتاد، شعاعی در غایت روشنی پدید آمد، مردمان از آن شاد شدند و گفتند این روز نو است، و چون به زبان پهلوی شعاع را شید می­گویند این لفظ را بر حکم افزودند و او را جمشید خواندندو جشن عظیم کردند و از آن روز این رسم پیدا شد و نوروز خاصه روزی است که نام آن روز خرداد است و آن ششم فروردین ماه می­باشد و در آن روز هم جمشید بر تخت نشست و خاصان را طلبید و رسم­های نیکو گذاشت و گفت خدای تعالی شما را خلق کرده است، باید که به آبهای پاکیزه تن را بشوییدو غسل کنید و به سجده و شکر او مشغول باشید و هر سال در این روز به همین دستور عمل نمایید، سو این روز را بنابراین نوروز خاصه خوانند (برهان قاطع) (از رشیدی) (از جهانگردی) (آنندراج). و گویند اکاسره هر سال از نوروز عامه تا نوروز خاصه که که شش روز باشد حاجت­های مردمان را برآوردندی و زندانیان را آزاد کردندی و مجرمان را عفو فرمودندی و به عیش و شادی مشغول بودندی، و معرب آن نیز نیروز است. (برهان قاطع) (از جهانگردی) (آنندراج). این روز را نزد پادشاهان عجم و یزدانیان ایران شرف­هاست. گویند در آن روز ایجاد وانشاء خلق شده و سعدتر از ساعات آن روز ساعت تحویل شمس است به حمل، و سبب حرمت این روز را وجوه گفته­اند: یکی آن است که در عهد تهمورس آیین و مذهب صابئیه رواج و رونق تمام داشت، چون شاهنشاهی به جمشید رسید تجدید آیین ایزدپرستی کرده و نامید این روز را نوروز و عید گرفت.

فایـــــــــل PDF این مقاله:

افسانه کاوه آهنگر و اژدهاک

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: