نامه ی یک جامانده وتذکربه همفکران قبلی خود

نامه ی یک جامانده وتذکربه همفکران قبلی خود

نامه

بنام یگانه مربی عالم
 
این مطالب بیانی است ازیک همراه جامانده،هرچه اندیشیدم لغتی مناسب ترازجامانده وصف حال خودنیافتم،این وصف به اعتباربی لیاقتی خود درپیروی ازمسیر کاکه احمدوسلف صالحش کاکه سعدی می باشد که امیدوارم براین نیزفایق آیم.
 
خوشبختانه درحصارمباحث فقهی وکلامی نیزمحصورنگشته ام که جاذبه ی منطق،مطلوبی را مصادره کندکه همان اغوای شیطان باشد،اخیرامطالبی درباب مخالفت با حرکت مکتب قرآن وبه ویژه با استفاده ازابزارنقد نظارت به چشم می خورد که جای بسی تأمل دارد.
 
اولین نکته ای که ذهن مرا به خود مشغول داشت برخورد با لغت»کاک»!به جای»کاکه»بود ومرابه فکرفروبرد که چقدراین لغت آشناست تااینکه به یاد هم دانشگاهی بسیجی خودافتادم که تنها نقطه مشترکمان هم دانشگاهی بودن بود.یک بسیجی که در دوران دانش آموزی به کردستان وجبهه های جنوب افتاده بود وهمه کردها را تحت عنوان»کاک»می شناخت وچه شباهت جالبی بین کلام او وادبیات این واماندگان است.
 

زمانی که دست به قلم بردم بسیارسعی کردم که باتأسی ازآموزه های کاکه احمد،براین مهاجمین وامانده نیزدلسوزی کنم،اما این قلب بیمارم نمی گذارد.هرچندکه وقتی دررفتاروتبعات رفتار این واماندگان می اندیشم بربیماری قلب خودنیزشک می کنم.
 
در»نکاتی چنددرباب نظارت»باچنان اصول وقواعدکلامی ومنطقی دلفریبی مواجه شدم که ناخودآگاه خودرا مجذوب دیدم وامربرمن مشتبه گردید که نکند دنیا چنین باشد!تا اینکه به این فکرافتادم اگر این قواعد مبنایی جامع جهت درک حقایق این عالم باشدپس می توان آن رابرای سنجش هررویدادی به کاربست.به عنوان مثال اگرابزاری همانند»متر»روشی مقبول جهت اندازگیری «طول»به شمارآید،صرفنظرازاینکه طول چه موضوعی را می سنجیم باید بتوانیم از»متر»استفاده کنیم.برهمین قصدسنجیدن- نعوذبالله-صحت ادعای پیامبری رسول اکرم(ص)را با منطق»وادادگان وامانده»دارم،که اگر ابزاری جامع باشد باید پاسخ مناسب حاصل گردد.
 
برطبق قاعده مورد اشاره تحت عنوان علم وظن،این ادعاچه جایگاهی دارد وچگونه می توان آن را پذیرفت ویا انکارنمود؟برآن قطعاعلمی نبود جزوظن واین ظن طبق قاعده ی واماندگان نیزجز»وهم»و»شک»نبود،درخوشبینانه ترین حالت،احتمال درستی ویا نادرستی آن ادعا یکسان بوده است وقدری بدبینانه تر،احتمال نادرستی بیشتر.
 
ازسوی دیگرآیا»خبرصادقی که ازطرق فراوان روایت شده باشد»درخصوص آن وجود داشته باشدکه بتوان آن را اخبار متواتر درخصوص ادعای رسالت به عنوان گواه به شمارآورد؟بدیهی است که خیر،چنین اخباری وجود ندارد.یعنی براساس قاعده علم و ظن واخبار متواتر به این نتیجه می رسیم که قرآن کلام خداوند نیست!
 
به ترتیب اولی،هیچگونه متن یا دلیل قطعی الدلاله وقطعی الصدور نیز دراین خصوص وجود ندارد.پس چون چنین است،اگریقینی هم حاصل شده باشدبه ظن تبدیل خواهد شد وچنین ظنی،معتقد به رسالت را دروغگو،کاذب ومصداق «یخرصون»خواهد ساخت که به دلیل متابعت ازهوای نفس،پیروی از امیال نفسانی،آرزوطلبی وامی بودن چنین شده است،این سوال پیش می آید که چگونه می توان ازمتنی گواه گرفت که صادرکننده ی آن خداوند نیست؟و آیا این خود تلاش درتجمیع نقیضین نیست؟ویا اینکه اصولا گوینده خودآگاه به گفته هایش نیست!
 
حال اگراحوال صحابه بزرگوارواشخاصی همچون بلال حبشی(ر.ض)،برده محروم ازهرگونه امتیازوشأن اجتماعی تا ابوبکرصدیق(ر.ض)،درنقطه مقابل آن را درنظر افکنیم،که هیچ یک بدون نیاز به این روش استدلالی،درپذیرش کلام حق درنگ نکرده اند،بیاید به چه نتیجه ای برسیم؟دوپاسخ بیشتروجود ندارد:ازآنجاییکه پذیرش ایشان مطابق نظرواماندگان برخلاف قواعد علم وظن،اخبارمتواتر وبا عدم وجود متن قطعی الدلاله وقطعی الصدوربوده است- نعوذبالله- این پذیریش یاازسربلاهت بوده ویا از بابت متابعت از هوای نفس،پیروی ازامیال نفسانی،آرزوطلبی وامی بودن ودرنقطه مقابل اگرپذیرش صحابه ی گرامی راحق بدانیم وبدان شک نداشته باشیم،معتقدین به این نحوه استدلال را متابعین هوای نفس،امیال نفسانی،آرزوطلب وامی بدانیم.
 
درخاتمه یادحکایت»یکی برسرشاخ بن می برید»وشأن صدور آن افتادم وقس علیهذا!
 
یک جامانده آرزومندبه توفیق رسیدن به مراد.
 
بهمن ماه 1394
 
Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: