لطفا درمورد زکات فطریه توضیح دهید،حدود پرداخت فطریه ازنظر دین چقدر است؟

                      وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ…
                                                                                                          لِيُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ…
                                         مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ...
لطفا درمورد زکات فطریه توضیح دهید،حدود پرداخت فطریه ازنظر دین چقدر است؟
                                                *بسم الله الرحمن الرحیم*
000
عموم مسلمانان(اعم از اهل سنت واهل تشیع) در مورد پرداخت زکات فطریه اتفاق نظردارند، زکات فطریه برای کسانی واجب است که توانایی پرداخت داشته باشند،طبق تعیین قرآن زکات فطریه متعلق به مستمندان است،کسانی که مستمند و توانایی پرداخت ندارند،برآنها واجب نیست،قرآن می فرماید: وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ… آنهایی که توانایی مالی دارند،فدیه برآنها واجب است که فدیه ی آنها طعام یک مسکین است.

متاسفانه میان مسلمانان،در مورد پرداخت فطریه دستور قرآن وشیوه ی عملی پیامبر صلی الله علیه وسلم لحاظ نشده است،فطریه برای مردم به شیوه ای تعیین گردیده که هم قیمت آن ارزان وهم عاید تعیین کنندگان باشد!درحالی که حق فقراء ومستمندان است،مثلا برای امسال،3500تا 5500 تومان برای هر فرد تعیین شده است،درطول سالیان گذشته نیز به شیوه هایی غلط ونادرست دریافت گردیده است.
پیامبرصلی الله علیه وسلم درصدر اسلام با تدبیر وایجاد عدالت و مساوات درجامعه ی خود،باعث برداشته شد ن فاصله ی طبقاتی گردید،برهمین اساس برای پرداخت فطریه روشی را تعیین کرده بود که درعربی به آن می گویند»ساع»، اگر دقیق وضع مردم درآن زمان را مدنظر قرار دهیم،بالاترین حد زکات فطریه برای هریک نفر بوده است،اگر حد»وسط»،ثروت امروز مسلمانان را درنظر ومقایسه کنیم با شرایط اقتصادی آن زمان،وضعیت الان خیلی بهتر ومردم مرفه تر هستند.
چون جامعه ی ما اسلامی نیست و فاصله ی طبقاتی وجود دارد،درحال حاضر پرداخت زکات فطریه به چه صورتی صحیح است؟ضابطه هایی که قبلا تعیین شده است،بی اعتبار،و دائمی نیست،آنچه دائمی وهرگز تغییر نمی کند،عبارت است از آن ضابطه ی اسلامی که قرآن یا احادیث پیامبرصلی الله علیه وسلم(وآن هم به عنوان موازین اصلی نه به عنوان یک صورت اجرایی برای بعضی از زمان) تعیین کرده اند.
کتاب یا سنت هرمطلبی را به عنوان موازین اصلی تعیین کند،غیر قابل تغییر و همیشه ثابت است،آن ضابطه ای که قرآن تعیین کرده،این است که 1- به شرط توانایی پرداخت: وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ…،2- مصرف متوسط خوراک یک روز،یک فرد،یا یک خانواده در ماه رمضان،فطریه ی آنها محسوب می شود: مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ…،تأکید می کنم خرج متوسط یک روز، روزهایی که خانواده پرخرج ویا روزهایی که کم خرج هستندلحاظ نمی شود،بلکه متوسط خرج ماه رمضان،، حد متوسط مصرف ماه، مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ،پس اگر فردی مجرد است وتوانایی دارد،خرج متوسط یک روز خود،ودر صورتی که دارای خانواده است،خرج متوسط خانواده را به عنوان زکات فطریه پرداخت می کند.
مثلا:اگر خرج متوسط یک فرد در ماه 200هزار تومان بوده است،تقسیم بر 30 روز ومبلغ تا 7000 پرداخت می کند،درصورتی که خرج متوسط یک خانواده 900هزار تومان است،مبلغ بر تعداد روز تقسیم و 30 هزار تومان زکات فطریه ی آن خانواده می باشد.(درصورتی امکان تلاش کنیم،بیشتر از آن حدپرداخت کنیم).
تعیین وتقسیم بیان شده، جزو ضوابط وتعیین قرآن است،درصورت برداشته شدن فواصل اجتماعی در جامعه ی مسلمان،جمع علماء ویا شورای اولی الامر به مانند زمان آن حضرت،صلی الله علیه وسلم،حدی برای پرداخت تعیین می کنند.
 
منبع: قسمتی ازمتن،برگرفته از نوار نماز عید علّامه کاکه احمدمفتی زاده،نقل به مفهموم و به صورت خلاصه.(شماره178).

فطر،زکات فطریه،فطریه،کاکه احمد مفتی زاده،مکتب قرآن،پیروان علامه مفتی زاده،احمد مفتی زاده

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: