حجّت مطلق و حجّت نسبی

حجّت مطلق و حجّت نسبی

مباحثی اجمالی درنقدبرخی روش های رایج و مخالف با موازین دینی

حجت

 در روزگار ما اکثر مسلمانان- چه به صورت فردی و چه به طور گـــروهی وعضویت در احـــزاب و سازمان ها و جماعات -گمان می کنند که فقط تفسیر و آرای مورد قبول آن ها مستند به قرآن و سنت و لذا حق است . و تنها خود را هدایت یافته می دانند و می پندارند مسلمانــان دیــگر چون مــانند ایشان نمی اندیشند نادان و گمراه هستند ؛ به عبارت دیگر ادعا می کنند ، هر مسیر و تفسیری که آن ها قبول دارند دیگران نیز باید همان را بپسندند و در تشخیص حق ، دنباله رو درک و شناخت آن ها باشند و گمان می کنند ، هر آن چه با فهم ایشان مغایرت داشته باشد ، مستند به قرآن و سنت نیست و در نتیجه باطل و مردود است .خلاصه این که ، اندیشه و عملکرد هر کس اگر مانند بینش و رفتار ایشان باشد در مسیر هدایت گام بر می دارد و الا به بیراهه رفته است .

 البته این اشخاص ، معمولاً؛ به طور صریح و شفّاف عبارات فوق را به کار نمی برند . اما اگر با دقّت به معنی سخنان و موضعگیری آن ها بیندیشیم متوجــه می شویم که متاســـفانه چنان ادعــای نادرست و بی اساسی از ایشان سر مـی زند .ادعایی کـــه واقعاً « خود خواهانه » و « شرک آلود» است . خـودخواهانه است ، زیــــرا ؛ فهــم و تشخـیـص « خود » را برای دیگران معیار و محک می دانند و شرک آلود است به دلیل این که آرا و نظرات مفسران و دانشمندان مورد تأیید خود را با سخن خدا و رسول خدا  (ص) هم رتبه و عین دین ( حجّت مطلق)  می دانند .

این اشخاص ، بنا به عللی ، به چنان خطایی دچار می شوند از جمله :

     الف ) تفسیر آیات را درروایات تفسیری منحصردانسته اند و یا آیه ای رابدون

ارتباط باسایرآیات قرآن کریم که در همان موضوع نــازل شده است در نظــر می گیرند و نیز احادیث غیر متواتر ( آحاد ) را قطعی الّثبوت می پندارند و لذا گمان می کنند به « نصوص کتاب و مسلّمات سنّت » استناد می نمایند .

     ب ) میان دو منبع اساسی دین ( کتاب و سنّت [1]) ومذهب ( تفسیر و برداشت و استنباط دانشمندان و صاحب نظران اسلامی از آن دو منبع ) تفاوت قایل نمی شوند .

     ج ) پیروی دیگران از آرا و برداشت های مختلف از قرآن و سنّت رابرنمی تابند در نتیجه تنها خود را مدافع و دلسوز دین و بندگان خدا می دانند و نسبت به غیر همفکرانشان با سوء ظن و بد بینی می نگرند.

مقاله و ادامه ی مطلب را در PDF زیر مشاهده فرمائید:

حجت مطلق و حجت نسبی

مکتب قرآن،حرکت مکتب قرآن،کاکه احمد مفتی زاده،پیروان علامه مفتی زاده،کردستان ومکتب قرآن.قرآن

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: