نگاهی واقع بینانه به کتب تفسیر

نگاهی واقع بینانه به کتب تفسیر                                                  3

تفسیر

مباحثی اجمالی درنقدبرخی روش های رایج و مخالف با موازین دینی

هنگامی که صحبت از مسایل دینی و اعتقادی به میان می آید برخی افـراد برای اثبات بینش وآرای مورد نظرخود به سخنان مفسّران درتفاسیرموجود استناد می کنند و اگر با استدلال و برداشتی از آیات قرآن کریم مواجه شوند که در کتب تفسیرنیست و یا با آن چه مفسّران گفته اند ناسازگار باشد بدون ارائه‌ی هیچ دلیلی برای نقد آن می گویند :«تا کنون هیچ یک از مفسران چنین چیزی را نگفته اند »و متوجه نیستند که :

اولاً؛با این سخن استدلال طرف مــقابل را«نفی »کرده اند،نـه«ردّ و ابطال»در حالی که با نفی کردن ، هیچ دلیل و برهانی رد نمی شود،زیرا؛پایه و اساس اثبات و یا رد یک مدعا استدلال است یعنی تنـها با استدلال درست می توان صحت ادعایی را اثبات کرد و یا نادرست بودن برهانی را ابطال نمود بنابراین؛ادعایی که از پشتوانه ی استدلال برخوردار نباشد پذیرفتنی نیست و نفی کردن دلیلی،با منطق و عقل سلیم مغایرت دارد در نتیجه هیچ کس حق ندارد هرادعایی بکند و یا استدلالی را نفی نماید .

ثانیاً ؛ افراد مذکور واقعاً نیندیشیده اند که موضعگیری آنان سفسطه‌آمیز است و معانی نادرستِ « بری از خطا بودن مفسران »، « محدود بودن معانی آیات قرآن به آن چه مفســران بیان کرده اند » و « حجّت مطلق پنداشتن آرا و نظرات ایشان » را به وضوح می رساند .

مقاله و ادامه ی مطلب را در PDF زیر مشاهده فرمائید:

نگاهی واقع بینانه به کتب تفسیر

مکتب قرآن،حرکت مکتب قرآن،کاکه احمد مفتی زاده،پیروان علامه مفتی زاده،کردستان ومکتب قرآن.قرآن

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: