نتایج نظارت در مکتب قرآن در 2 دهه‌ی گذشته

بسم الله الرحمن الرحیم

                                                   

                                                                               بخش اوّل

نظارت (1)

نظارت

مدتي پيش در سايت مجاهد كورد مقاله‌اي نسبتاً مفصل به قلم سروش سنندجي با عنوان نظارت چيست وقضيه‌ي ناظر و نظارت در حركت مكتب قرآن چيست را يافتم.

هرچند نويسنده با زحماتي فراوان بحث را به صورتی تئوريك و بعضاً فلسفي شرح داده بود؛ جداي از ارزش گذاري مقاله ويا بررسي ونقدآن، موضوعي كه جاي خالي آن مشهود بود عملكرد ناظر در دوران مسئوليت نظارت از اواخر زندگي كاكه احمد تا حال مي باشد.

كاكه سعدي قريشي كه در سال 71 از طرف كاكه احمد به عنوان ناظر در شوراي مديريت مكتب قرآن انتخاب می شود؛عملاً   از سال 48 ( در سن 15سالگي ) ارتباط فكري وعقيدتي خود را با كاكه احمد آغاز وبه دليل قرابت فاميلي و همچنين سكونت خانوادگيش در قسمتي از منزل كاكه احمد، شرايط استاد وشاگردي بيش از پيش برايش مهيا مي‌گردد.

پس از تأسيس مدرسه‌ي قرآن در سال 56 ـ كه بعداً به مكتب قرآن تغييرنام يافت ـ سيل عظيمي از مردم به ويژه جوانان  روانه مكتب قرآن مي شوند و جمعيت مكتب قرآن روز به روز افزايش مي يابد و طبعاً وظائف مسئولين مدرسه و ياران نزديك كاكه احمد بيشتر مي‌گردد. بازهم كاكه سعدي و خانواده‌اش از هيچ كمكي دريغ نمي‌نمايند. با شعله ور شدن آتش انقلاب صفحه‌ي ديگري از فعاليت مكتب قرآن آغاز مي‌شود.

پس از پيروزي انقلاب در جريان مبارزات كاكه احمد و سفرهاي ايشان به شهرهاي مختلف ايران – به ويژه تهران ـ براي احقاق حقوق ملي، مذهبي و طبقاتي ملتهاي كورد، بلوچ، عرب و… ونیز اقلیتهای مذهبی به ویژه اهل سنت ـ که حدود 35 درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند- و انتقادهاي صريح و شدید بر عملكرد حاكميت و تنظيم قانون به اصطلاح اساسي ايران؛ كاكه سعدي به عنوان شاگرد وهمراه كاكه احمد حضور فعالانه دارد. در دي ماه 58 ـ اوايل هجرت كاكه احمد به كرماشان ـ هنگامي كه زمزمه‌ي تأسيس سازمان پيشمرگان كورد ( دولتي ) به گوش مي‌رسد؛ و گزارشها حاكي از نسبت دادن ارتباط و حتي تأسيس اين نيروي حكومتي به كاكه احمد است؛ اين كاكه سعدي است كه در مسجد جامع شهرسنندج حضور مي‌يابد و آن اعلاميه‌ي مشهوركاكه احمد ( در مورد رّد انتساب سازمان پيشمرگان كورد به ايشان ) راقرائت مي‌كند. سرانجام كاكه سعدي در مرداد ماه سال 61 به همراه عده‌اي ديگر از افراد مكتب قرآن در منزل كاكه احمد دستگير وتا پاييز 64 در زندانهاي سنندج و كرماشان و سمنان در بازداشت بسرمي‌برد. پس از مرخص شدن افراد مكتب قرآن از زندان، فعاليت مكتب قرآن در حد گسترده‌تري ادامه و جوانان كثيري جذب مكتب قرآن مي‌شوند.

با شروع ملاقاتها ازسال 69 كاكه احمد كم كم شروع به تخطيط حركت مي‌نمايد و با تعيين شوراي مديريت مكتب قرآن و هيأت افتاء و قضاء به مكتب قرآن سر و سامان مي‌دهد. پس از مطالبي كه در نوارها و نامه‌ها به آن اشاره مي كند، توجه افراد را به مباحثي شفاهي جلب مي‌نماید كه به كاكه سعدي سپرده است، تا درزمان مقتضي آن تبيینات را در اختيار مكتب قرآن قراردهد.

پس از ملاقاتهاي مكرر و توجه افراد، بالاخره كاكه احمد رسماً در تير ماه 71 در نامه‌اي به ناظر بودن كاكه سعدي در شورا اشاره مي كند.

براستي تبيینات وتلاش پيگير ناظرمكتب قرآن بود كه شورا در مكتب قرآن از قالب وشعاري ضعيف بيرون آمد وجايگاه واقعي وشايسته خود را یافت؛ چراكه ماهيت وجودي شورا، نفي استبداد و ديكتاتوري است.

اثر بخشي اين تلاش ازهمان اوائل مشهود بود كه بعد از فوت رهبر، اداره‌ی حرکت اسلامی مکتب قرآن ـ و اساساً جامعه‌ی اسلامی ـ مطابق فرمول قرآنی، فقط مشروعیت خود را از جمع ( شورا) کسب می کند ولاغیر.

 تا زمان شهادت كاكه فاروق در بهمن 74  هيچ بحثي و آثاري از مخالفت با ناظر وعملكرد ناظر نبود. پس از شهادت كاكه فاروق، در انتخابات مكتب قرآن در سال 75 زمزمه‌ي مخالفت با رأي صريح كاكه احمد در خصوص جایگاه شورا و لزوم تبعیت از آن آغاز گرديد؛ تا اينكه افرادي مانند ملا حسن اميني تاب تحمل اصرار ناظر بر اجراي اصول ومباني فكري كاكه احمد را نياوردند و در سال 78 قبل از اجلاسيه 79 عملاً از مكتب قرآن جدا شدند.

اين اتفاق تاحدي ثمر بخش بود كه با تقويت شوراي مديريت، مديريت برنامه‌هاي كاكه احمد در غياب رهبر هرچه دقيق‌تر وعميق‌تر يكي پس از ديگري به اجرا درآمد وبه گونه‌اي كه از زمان شهادت كاكه احمد ( اواخر سال 71)تاكنون،هيچ بيانيه واطلاعيه‌اي و يا آثار صوتي و نوشتاري،نشرنگرديده الا با نام شوراي مديريت مكتب قرآن،تاجائي كه به جرأت  مي‌توان گفت كه مكتب قرآن در مقايسه با تمام حركتها وجريانهاي اسلامي وغير اسلامي،با دمكرات‌ترين سيستم، يعني به صورت شورائي، مديريت مي گردد.

 از ديگر اقدامات ناظرمكتب قرآن كه عين مسئوليتش مي‌باشد، تمركز و وفاداري بر مفاهيم ومطالب حياتبخش احياگر دين (كاكه احمد) مي‌باشد، از جمله :

  • تداوم مسيرمكتب قرآن ( بازگرداندن قرآن به ميان مسلمانان بيگانه شده از قرآن) و استفاده از مفاهيم آن به عنوان يك مكتب جامع ومانع انسان ساز.
  • عدم دخالت در فعاليتهاي سياسي به دليل در اوائل مرحله دعوت بودن؛ که همان تزکیه خود و دعوت و هدایت دیگران است بدون فعالیتهای سیاسی. مكتب قرآن با تمركز بر اصل عدم فعاليت سياسي، رذيلانه ترين     نقشه‌هاي دشمنان داخلي وخارجي را نقش برآب كرده‌است؛ تا هرگز بازيچه‌ي دنياي پرپيچ وخم سياست‌زدگان امروزي نگردد.
  • له وعليه هيچ جريان و حركتي موضع نگرفتن.
  • رابطه اخو‍‍ت ( برادری ).
  • تاكيد بر اصل فلسفه‌ی ارسال رُسل ( پرورش انسانها ) كه قطع خصال شرک و کاشتن خصال توحیداست. وبر این مبنا است یکی از اصول پرورشی کاکه احمد که کاکه سعدی برای احیای آن تلاشی پی گیر و شبانه روزی داشت، مبارزه با یک کلمه‌ی 3 حرفی بود. کلمه‌ای که باعث دوختن قبای رجیم و لعین بر قامت شیطان و فرعون گردید و آن کلمه « أنا » بود. شیطان گفت : » أنا خیرٌ منه » و فرعون نیز ندای » أنا ربّکم الاعلی » سر زد .

در پرتو تبیینات ناظر در طول  این 18 سال، مکتب قرآن بازگشت به خویشتنی اساسی داشته و شورای مدیریت       مکتب‌قرآن اجرای برنامه‌های پرورشی و آموزشی کاکه احمد را به صورتی منسجم و یکپارچه برای همه کلاسها          بر عهده دارد و الحمدلله با وجود تمامی موانع و محرومیتهای تحصیلی، اجتماعی، اقتصادی و … که برای افراد پیش آمده، رشد کمّی و کیفی مکتب قرآن، غیر قابل تصور می‌باشد. به طوري كه آرام آرام در تمامی کردستانات و بسیاری از روستاها فعالیت دینی و فرهنگی پویایی دارد.

 و این مُثبِت درایت و دوراندیشی رهبر و بنیان گذار مکتب قرآن ( کاکه احمد مفتی زاده) می‌باشد. و این مهم آنجا بیشتر آشکار می‌گردد که، به گفته ي افراد احضار شده به اداره‌ی اطلاعات استانهای کُرد نشین اهل سنت ـ در این چند ماه اخیر  ـ یکی از مباحث اصلی بازجوها، سخن از انحراف شورای مدیریت مکتب قرآن، از مسیر کاکه احمد مفتی زاده بوده! که تبیینات و مواضع کاکه سعدی قریشی در آن مؤثر بوده است!!!. جالب است که آن مأموران، جایگاه و محبوبیت !!! آمران و عاملان زندان وشکنجه‌ی کاکه احمد و به شهادت رساندن کاکه فاروق فرساد، نزد اهل سنت – به ویژه افراد مکتب قرآن – را نمی‌دانند؛ و چنان وانمود می‌کنند که از رهبر مکتب قرآن برای حرکتش دلسوزترند!.

 به راستی که  »  گربه شد عابد و مسلمانا  » .

                                                                                                                                                          ادامه دارد …

                                                                                                                                                                 1/8/93

                                                                                                                                                                فاروق احمدی

 

Advertisements

One Response to نتایج نظارت در مکتب قرآن در 2 دهه‌ی گذشته

  1. بازتاب: نتایج نظارت در مکتب قرآن در دو دهه ی گذشته | مجـــــــــاهد کـــــــــــورد

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: