لطفا در مورد مراسم یادبود ماه مولود توضیحاتی بنویسید

بسم الله الرحمن الرحیم

 ســــوال؟

عده ای معتقدند که برگزاری مراسم یاد بود برای پیامبر(ص) درهنگام ولادت که به نام ماه مولود شهرت گرفته است بدعت و حرام است،نظرشما دراین موردچیست؟

molodi

جــــواب:

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

مولودی یا مولودی خوانی،آنچه مشهور است, مولودی نوعی سالگرد برای ولادت  پیامبر اسلام صلی الله علیه و سلم است که در این مورد مطالب و کتابهای متعددی نگاشته شده است که هر یک به نحوی زندگی آن بزرگ وار را به تصویر کشیده اند، متأسفانه بیشتر اثرات در این مورد آمیخته به مسائل خرافی و ضد دینی است، بنا به تغییر مسائل فکری و وجود حرکتهای دینی در قرن اخیر که بیشتر شعار «پیرو قرآن وسنت و سلف صالح» سر داده اند, نسبت به مولودی ومولودی خوانی به شیوه ای افراطی برخورد  کرده و آن را مورد هجمه قرار داده اند  و برگزار کنندگان این مراسم را نوعی بدعت گزار و خرافه پرست معرفی می کنند!!!

از نظر ما «مکتب قرآنی ها «ا, ین مراسم جدیدست و در زمان پیامبر صلی الله علیه و سلم ونیز در عصر صحابه وجود نداشته است، مکتب قرآن باور دارد که یاد بود  با سالگرد فرق دارد و برهمین اساس در سالهای قبل مراسم هایی به صورت عمومی برگزار گردید که در چند سال اخیر با ممانعت حکومت روبرو شده اند.مراسم مولودی مکتب قرآن طبق جزوه ی مولودی کاکه احمد صورت می گیرد که «مبحث انسان شناسی» در آن برجسته  شده, نظریه پردازان مادی گرا را زیر سوال برده است و نیز  شیوه ی واقعی زندگی  پیامبر صلی الله علیه وسلم را به تصویر کشیده است، کار مکتب قرآن به نحوی اصلاح شیوه ی برگزاری این مراسم در مناطق کردنشین است که به لطف خدا تاثیر گذار بوده است وامید است درآینده شیوه صحیح آن, درکل مناطق عرضه و به صورت کلی اصلاح گردد.

 همچنین ما منکر این موضوع نیستیم که به نام مولودی و مولودی خوانی افراد اجیرشده, درباری و کسانی که در پی افسانه گرایی در زندگی پیامبرصلی الله علیه وسلم بودند, در پی وارد کردن خرافه و طرح  مسائل ضد توحید دراین گونه مراسمات بوده اند.

 اما فرق بین سالگرد و یادبود:

 مسلمانان به صورت عمومی یاد گرفته اند که برای محبوبان, نزدیکان  و اقربای خود, سالروز و چهلم و سه روزه برگزارنکنند و اگر به خوبی آن را بررسی کنیم بدون شک هم وقت گیر است و هم خرج اضافی و هم غصب الحیاء برای بسیاری از افراد دعوت شده،بارها شنیده ایم که افرادی برای اینکه دراین گونه مراسمات شرکت کنند و به نحوی خودنمائی کنند دچار بدهی و خرج های کلان شده اند وعامل ایجاد کننده این نوع مراسمات معمولا افراد مفت خوری هستند که خون همین افراد مستمند ومحتاج را مکیده اند که هرکدام به شیوه ای دراین مراسمات خودنمائی می کنند.

اما یاد بود مطلب دیگری است و معمولا یاد بود, یاد کردن, زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی انسانهای بزرگ نه تنها خلاف شرع نیست, بلکه در قرآن و در سنت نبی اکرم به رفاقت خوبان و صالحین سفارش شده است.همنشینی با انسانهای درستکار جزو سفارش های قرآن است،از جمله می توان به سرگذشت پیامبران و داستان اقوامی که در مقابل دعوت آنها مقابله کردند و به عاقبتشان  اشاره کرد،همچنین در سفارشهای علماء گرامی دین به خواندن زندگانی صالحان و دلسوزان دین سفارش شده است،در یادبود, هم میتوان از شخصیت پیامبران و علماء ونحوه ی مجاهدت آنها سخن گفت وهم  آثارشان را معرفی کرد.در قرآن شیوه ها ی مختلف زندگی پیامبران در معرض دید است و یادبودی از گذشتگان و محنتهای آنان برای گسترش دین خداوند بیان شده است.برگزاری مولودی خوانی با این نیت و این شیوه ی برگزاری, هیچ منافاتی با مبانی دینی وبرداشت علماء ندارد.

علماء وائمه ی اهل سنت روی احادیث و سخنان حضرت رسول صلی الله علیه وسلم کار کارشناسی کرده ونظرات خود را بیان فرموده اند، آنچه از پیامبر در احادیث صحیح منع و ترغیب و… آمده,به این سه شیوه است:

1- آنچه را من امر نکرده ام, انجام ندهید.

2- هرکسی سنتی(روش) حسنه ایجاد کند, در اجر آن شریک است.

3- هرکسی سنتی(روش)سیئه وبد ایجاد کند, در گناه آن شریک است.

ظاهراً دراین سخنان حضرت صلی الله علیه وسلم تعارض وجود دارد، اما با دقت وتحقیق علماء دراین روایات و انجام کار کارشناسی مشخص شده است که هیچ تعارضی در این سخنان نیست، منع اول از حضرت صلی الله علیه وسلم در عبادات خاصه مثل نماز و روزه و حج و…است،مثلا می فرماید صلّوا کما رأیتمونی أصلّی…

 در مورد دوم هم شامل روش ها و مسائلی است که علماء با توجه به قرآن وسنت آن را ایجاد و اجتهاد می کنند وهیچ تعارضی با دین ندارد،مثلا قضیه ی مولودی خوانی ویا قضایائی که به مسلمانان کمک کرده است،در مورد سوم هم منظور بدعت ها و نوآوریهایی است که اساسا با دین در تعارض است و عده ای سودجو آنها را مطرح کرده اند و حتی با اجتهادات علماء هم درتعارض است،مثل قضایائی در باب رفت و آمدهای خانوادگی و مسائلی در باب قبور و میت و….

شیخ ابن حجر عسقلانی رحمه الله از امام ابوشامه که استاد امام نووی بوده است و «امام نووی»  بعداز حضرت شافعی برجسته ترین عالم درمیان علماء شافعی مذهب است نقل می کند که فرمود:» زیباترین روش که ایجاد شده است همین روش مولودخوانی است که درآن از اخلاق و زندگی پیامبر صحبت می شود و همچنین برپیامبر صلی الله علیه وسلم صلوات فرستاده می شود.»

 همچنین خداوند در قرآن می فرماید: إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا،دراین مراسمات مسلمانان دور همدیگر جمع می شوند واز اخلاقیات حضرت و محنت هایش برای اسلام و زندگی پراز مشقتش سخن گفته و برآن حضرت صلوات می فرستند،ایجاد مراسم مولودی خوانی به شرطی که درآن قرآن خوانده شود و صلوات برحضرت صلی الله علیه و سلم فرستاده و در مورد زندگانی ایشان بحث مطرح گردد «صحیح» است اما هرمراسمی که درآن از مسائل خرافی و ضد توحیدی  بحث گردد دارای اشکال است, با مسائل دینی منافات دارد و جزء همان مسائل سیئه می شود.

متأسفانه کسانی به دلیل عدم دقت به سنت و سخن علماء وائمه ی اهل سنت وبراساس تحقیقاتی ناقص سخنانی را مطرح می کنند و مولودخوانی را بدعت و اهل بدعت را اهل جهنم می دانند،در حالی که اگر به صورت عام بدعت را درنظر بگیریم, شامل همه ی ابداعات و نوآوریهایی می شود که بشر آنها را اختراع کرده ودر اختیار عموم قرار داده است، ولی خداوند با دراختیار قرار دادن امکانات و با توجه به وجود «نعمت دین» ابداعات و اختراعات بشر را بر اساس این معیارها بررسی می کند که: هر کدام برای چه کاری و چقدر اهمیت دارند؟ضرر و نفع آنها چیست؟ اتفاقا در مسائل فقهی قضیه ی حلال و حرام بودن مسائل و اشیاء براصل میزان نفع و ضرر آنها تعیین می شود. آیا صرفا به این دلیل که از  پیشرفتهای پزشکی گرفته تا اختراع ماشین,تلفن, کامپیوترو دیگر وسائل رفاهی …بدعت(نو آوری)هستند,میشود منکر مفید بودن آنها شد؟؟؟  یا می شود منکر مجالس عقد, مولودی خوانی,ختم و دیگر مجالسی شد که درآن از زندگی «حضرت رسول»و دیگر بزرگان دین یاد میشود؟؟؟

در نهایت, هر مراسم, مجلس و هر نشستی که عامل تغییرات مثبت در قلوب, آماده سازی  برای ذکر الله و صلوات بر رسول الله صلی الله علیه وسلم گردد, مورد تائید خداوند است به این دلیل خداوند حسابش با قلب های سالم است ودر روز قیامت  نه ثروت و نه اولاد و نه شهرت و…فریاد رس انسانها نخواهد بود, تنها عامل رستگاری هر فرد، قلب  سالم و به دور از زیغ است، يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ، إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ.

 رحم الله امرءً عرف قدره و لم يتعدّ طوره.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: