توضیحی مختصر درمورد فتوای هیأت افتاء وقضاء مکتب قرآن در مورد اعلام رمضان واعلام روزچهار شنبه بعنوان عیدفطر….

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیحی مختصر درمورد فتوای هیأت افتاء وقضاء مکتب قرآن در مورد اعلام رمضان واعلام روزچهار شنبه بعنوان عیدفطر….



تعدادی از افراد بنا به دلایلی از قبیل دشمنی دیرینه با مکتب قرآن، مقلد محض بودن ،غیرقابل تحمل بودن نظریات جدید، عدم آگاهی از قرآن و یا متون دینی با نظریه‌ی جدید مکتب قرآن که اعلام آغاز و پایان ماه رمضان را براساس علم نجوم شناسی (مقارنه ) توجیه و بیان می‌کند رد کرده و نادرست می پندارند.

دراینجا لازم است نکاتی را یادآوری کنم،در قرآن آیه ی 185 سوره بقره آمده است: فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ…که اصل قضیه شهادت در مورد آغاز و پایان یک ماه است نه صحبت در مورد قمر،هرگز شَهر به معنی «قمر»نیست،شهادت در مورد پایان و آغاز یک ماه چه از روی تجربه (اکمل یک ماه) چه از روی روئیت وچه از نظر علمی، شهادت محسوب می شود،پس رأی مکتب قرآن براساس شهادت درمورد آغاز وپایان ماه رمضان می‌باشد نه روئیت ماه طبق دستور قرآنی. اعلام رمضان امسال هم درهمه‌ی کشورها به دلیل عدم امکان روئیت ماه براساس پایان ماه شعبان بوده است نه روئیت هلال ماه.

همچنین این افراد برای پیشبرد اهداف خود و نوعی مقابله با نظریه‌ی جدید مکتب قرآن حدیثی را از پیامبر صلی الله علیه وسلم به صورت ناقص نقل می کنند!!!،اصل حدیث چنین است:» صُومُوا لرؤیته و أفطروا لرؤیته فإن غم علیکم فأکملوا شعبان ثلاثین»، دراین روایت تأکید اولیه بررویت است (هم برای عید وهم برای رمضان)،اما اگر ماه روءیت نشد پیامبر صلی الله علیه وسلم می‌فرماید، شعبان را کامل کنید، اتمام شعبان و یا اتمام رمضان برچه اساسی صورت می‌گیرد؟ بدون شک براساس تجربه ،تجربه هم خود نوعی علم است و باید براتمام یک ماه و آغاز ماه بعد یقین حاصل کنند، دراینجا باز این مطلب موافق نظریه و برداشت هیأت افتاء وقضاء مکتب قرآن است زیرا،از نظر تجربه همیشه تاکید شده است اتمام یک ماه و آغاز ماه دیگر در ساعات اولیه ی شب بوده و فردای آن شب را به عنوان روز عید اعلام کرده اند،اما علم از تجربه قطعی‌تر ، علمی‌تر واثباتش آسانتر است.

دولت‌ها و افرادی که از روی تجربه معتقد بودند روز سه شنبه پایان شعبان و آغاز رمضان است،شروع ماه مبارک رمضان را روز چهارشنبه اعلام کردند، اما مکتب قرآن براساس مستندات نجومی، مقارنه‌ی ماه و روز را در ساعت 11:44دقیقه ی روز دوشنبه تشخیص داد(نجوم شناسی عربستان سعودی هم این را تائید کرده است) و روز سه شنبه را رمضان اعلام کرد، برای اتمام رمضان هم باز از علم «مقارنه» استفاده کرده و سه شنبه شب ساعت2:22دقیقه‌ی نیمه شب به وقت ایران دوباره مقارنه‌ی ماه و روز صورت می گیرد و درنتیجه پایان رمضان و آغاز ماه شوال بوده و قطعا پایان ماه رمضان خواهد بود و چون مقارنه درنصف شب صورت می‌گیرد و به دلیل عدم دخول در روز و اطلاع از این موضوع ، پس روز چهارشنبه را روزه نمی‌گیریم وعید فطر قطعی خواهد بود.

درسالهای گذشته پیش آمده است در مناطقی ماه روءیت و در مناطقی دیگر دیده نشده است و بعضی مردم عید داشته اند و بعضی روزه گرفت‌اند ، حتی پیش آمده که در بعضی مناطق ظهر یک روز عید رمضان را اعلام کرده اند، اما نظریه ی جدید پایانی بر این تشویش ها و اختلاف ها و سوء استفاده های سیاسی از این مطلب و…است، امید است با سعه‌ی صدر و به صورت علمی با این قضیه برخورد کنیم ومتوجه شویم علم تنها در نزد علماء قدیم نیست و سعی کنیم از قالب کتابها بیرون بیائیم و اگر به سخن و برداشت علماء سلف بعنوان دین بنگریم و آن را غیرقابل نقد و تغییر بدانیم، شکی نیست که قطعا دچار شرک شده ایم.

رحم الله امرءً عرف قدره و لم يتعدّ طوره
برادرتان هیوا کردستانی

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: