مقـــارنه،وحدت در پرتو قر آن و علم…

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

 

وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ


مقارنه،وحدت در پرتو قر آن و علم..
.

mogaraneh

مقاله ی حاضر به بررسی هلال وروئیت ماه از دیدگاه ائمه ی اربعه و علماء اهل سنت می پردازید،لطفا با دقت بخوانید تا متوجه فتنه ی سنی های بی سواد درباری شوید.

قبل از پرداختن به اصل موضوع بر خود واجب می دانم،از عزيزانی كه درجهت ايجاد امت واحده در سايه شوری (سومين ستون تخريب شده دست دشمنان اسلام )قدمی بر می دارند،و می دانند كه به خاطر جهاد در راه خدا وبا نهايت حكمت انجام می دهنداما از طريق جهّال وعوام فريبهای دين فروش مورد عتاب و تهمت قرار می گيرند و در اين راستا مصداق : { يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ} می باشند قدردانی و تشكر خود را نثار نمايم .

اصل موضوع را با آيه‌ی{سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ}و طرح سوالی شروع می كنم كه:
آيا مقارنه بعنوان شهود «شهر» برای كسی كه بدان معتقد است محسوب مي شود ؟

و آيا اين موضوع در زمانی كه محاسبات نجومی به اوج خود رسيده كفايت شهود و رؤيت نمي كند ؟

به اندازه وسع خويش موضوع را از لحاظ شرعی و قرآنی و علمی بطور مختصر مورد بحث و بررسی قرار می دهيم .
از لحاظ شرعی در رابطه با اثبات ماه رمضان دو مورد در مذاهب اربعه مورد بحث است :

1- حكم التماس هلال 2- طريق اثبات شهود» شهر »

حكم التماس هلال بجز در مذهب حنابله ، فرض كفايه می باشد و طريق اثبات ماه رمضان نيز در مذاهب اربعه به دو طريق است

1- رؤيت هلال زمانی كه آسمان ابری یا غبارآلود نباشد

2- كامل نمودن سی روزه شعبان و شروع اول ماه رمضان

جدای از اين دو طريق قضيه اعتماد بر قول منجمان نيز مطرح است كه حضرت شافعی قائل به آن می باشد .

» الشافعية قالوا :

يعتبرُ قولُ المنجم في حق نفسه و حق من صدقه ، و لا يجب الصوم علي عموم الناس بقوله علي الراجح «

پس شافعی مذهبها قول منجم را در حق خود و كسانی كه آنرا تصديق می كنند معتبر می دانند .

اما ائمه ی ديگر چون منجمان را دارای آراء مختلف مي دانستند به قول آنها در اين رابطه اعتماد نمی كردند .
با دانستن اين كليت در باره‌ی ثبوت «ماه رمضان» به آياتی از قرآن مراجعه كنيم كه در رابطه با «قمر» بيان شده است .

در بحث آيات صيام خداوند می فرمايد :

{ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ} نفرموده » شهدالقمر » زيرا ورود به ماه برای حاضرين باعث وجود صيام می شود .
يعنی هركس «شهر» را دريافت ؛ كه رويت هلال يكی از راههای ورود بدان است،كه در حقيقت دليل اصلی ماه رمضان می باشد .

اما باكنكاشی درقرآن درمورد قمر به راز اينكه » الشهر » فرموده پی می بريم .

خداوند درآيات متعدد ازجمله 189 بقره می فرمايد:

از تو در مورد اهّله می پرسند : بگو آن تقويمی برای مردم و موسم حج است.زمخشری در كشاف دررابطه ی شأن نزول اين آيه نقل می كندكه:{و روی أن معاذ بن جبل و ثعلبه بن غنم الانصاری قالا :

يا رسول الله مابال الهلال يبدودقيقاً مثل الخيط ثم يزيد حتی يمتليءُ و يستوي،ثم لايزال ينقص حتی يعود كما بدأ لايكون علي حالةٍ واحدة ؟}

و درادامه درتوضيح «مواقيت» می‌فرمايد :

{ معالم يوقت بهاالناسُ مزارعهم و متاجرهم و محال ديونهم و صومهم و فطرهم.. }

و در آيه 96 انعام و 5 رحمان كلمه » حُسباناً » را براي خورشيد و ماه بكار مي برد و در كشّاف مي فرمايد :

» لانّ حساب الاوقات يعلم بدورهما و سيرهما » و در آيه 5 يونس مي فرمايد :

{ هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَلِكَ إِلَّا بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ}

در اينجا موضوع ماه خيلی روشنتر بيان شده ،زيرا برای ماه منازلی تقدير نموده تا عدد سالها و به تبع ماهها و حساب كارها را بدانيم .

و خداوند اينها را به حق آفريده و برهان نظم اينها برای اثبات خدا وحقانيت قرآن جهت ماديّون كافيست. فرموده » لتعلموا » پس آيا كيفيت اين دانستن در زمانهای مختلف همانند است؛قطعاً چون در گذشته منجمان در اين دانستنيها اختلاف داشته‌اند و به همين دليل بعضی از ائمه آنرا مدرك شرعی ندانسته‌اند،اما امروز چی ؟

قبل از جواب اشاره‌ای به آيه 39 سوره‌ی يس بكنیم كه می فرمايد :

» و برای ماه منزلهايی مقرر كرديم تا بصورت هلال چون شاخه خشك خرما (( باريك شود )) و به حال قبلی خود بازگردد،دقت در اين آيات قرآنی مارا به ياد آيه‌ی ((وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْحُبُكِ)) می‌اندازد كه حبك جمع حبيكه و به معنی راهها و مسيرهای ستارگان است .

خورشيد و ماه بطور اخص بر اين مدارها قرار دارند ، مدارهایی كه برای ماه منازلش نيز مقدر – يعني با اندازه گيری دقيق از جانب پروردگاری كه عزيز و حكيم است – گرديده .

شيخ نديم الجسر در كتاب (( قصة الايمان بين الفلسفة و العلم و القران )) كه قرآن و فلسفه و علم واقعی را در يك راستا مي‌بيند،در صفحه‌ی 329 در اين رابطه می فرمايد : ( ولولم يكن القمرُ يدور حول نفسه و حول الارض في انٍ واحد و لولم يكن يقطع في دورته كل يومٍ 13درجة و يتأخر نحو 49دقيقة لما كان يتنقل في منازله المختلفه لنري و جوهه المتغيره ولما كان يتم الدورة في شهرواحد ليستأنف شهراً جديداً نعرف به عدد الشهور والسنين والحساب )
در صفحه‌ی 328 می فرمايد : ( ليكشف لنا عن جانبه المنير كشفاً متدرجاً يبدأ به هلالاً ثم بدراثم يرجع كالعرجون القديم حتی يخنفي)

و اين نظم و ترتيب در حركات ماه يك تقويم طبيعی عمومی و هميشگی را به وجود آورده ؛ زيرا از تغيير شكل ماه می توان روز شماری كرد ،علامه آلوسی در تفسير روح المعانی می فرمايد:همانگونه كه خداوندحيكم برای شمارش سال درآسمانها نشانه گذاری كرده است،برای هدايت مردم نيز در زمين رسولان و هاديانی قرار داد…

حال خوانندگان عزيز و محترم دقت فرمائيد كه آيا علم نجوم امروزی بشر مانند زمان امام ابوحنيفه است – كه با اين وصف هم امام شافعی با بينش و آينده نگريش قائل به قول منجم براي خود و مصدقانش می باشد – تا به آن توجهی نكنيم؟! كه در اين صورت حق و يقين را فدای ظن نموده ايم و ( ان الظن لا يعني من الحق شيأ )

امام محمدرشيدرضا در تفسير وزين المنار ج2 ص 187 در اين باره می فرمايد : (ان الذين لم يبيحوا العمل بالحساب قد عللوه بأنّه ظنٌ و تخمين لايفيد علماً و لاظناً كما نقلناه عن شرح البخاري للحافظ ابن حجر أنفاً،والحساب المعروف في عصرنا هذايفيدالعلم القطعي كما تقدم و يمكن لأئمة المسلمين و أمرأهم الذين ثبت ذلك عندهم أن يصدروا حكماً بالعمل به فيصير حجة علي الجمهور ، و هذا اصح من الحكم باثبات الشهر بأكمال عدة شعبان ثلاثين يوماً ..)

با توجه به توصيه امام محمد رشيد رضا مسلمان بايد در فكر اين حقيقت علمي جهت شروع ماه رمضان و فطر آن باشند تا مسلمانان وحدت خويش را در سايه‌ي تلاش علمی بشر بدست آورند . حقيقتاً وقتی مسئله مقارنه را شنيدم به شكر خدا فهميدم كه آنچه در اين موضوع دارای ارزش واقعي است علم است، هرچند گمان مجتهد درامور فرعی چون بر مبنای صحيح است با ارزش می باشد؛اما موضوعی كه از قالب فرضيه و نظريه گذشته و به علم تبديل گرديده ، ديگر جاي بحث و استدلال ندارد،عدم پذيرش چنين موضوعي درست به مانند اين است كه هنوز هم بگوييم : زمين كروی نيست – بشر نمی‌تواند به فضا برود ، هرچند بعضی از ملاها هنوز هم بر اين باورند !!!

پس مقارنه بحثی علمی در باره‌ی تولد ماه می باشد، كه با توجه به » لتعلموا» در آيه 5 سوره ی يونس امروز ما بدان دست يافته‌ايم ومی توانيم منازل ماه را براي صدها سال ديگر اندازه گيري نماييم و از ابهام رؤيت ،و اكمال شعبان كه دليلي ضعيف تراست نجات يابيم و راه وحدت را برويم . هرچند امام شافعي بر آن است كه هر كس هلال را رؤيت كند بر ايشان شروع رمضان واجب است و موجب تفرق هم نيست به خلاف كسانی كه هميشه در پی فتنه جويی و تملق و تهمت زدن هستند و جاهلانه لاف مذهبی بودن را به سينه می زنند!

اما دعوت به وحدت و راه عالمانه پيدا كردن براي رسيدن بدان ،كار موحدانی است كه وحی و علم را دو ركن اساسي برنامه‌ی بشری ميدانند و در اين راستا نه طمع زر دارند و نه هراسی از شمشير هندی ؛ مناديانی هستند از ممّن دعا الي الله و قائل قول احسن .

هر چند علمی بودن و وضوح «مقارنه» جهت شروع ماه رمضان و اتمام آن نياز به استدلال بيشتری ندارد ، اما بزرگانی چون علامه آلوسی و شهيد سيد قطب به فكر چنين روزهايی بوده و اشاراتی فرموده‌اند كه لحاظ آنها جاي خود دارد .
آلوسی می فرمايد :

{ فمن حضر في الشهر و لم يكن مسافراً فليصمه فيه أو من علم هلال الشهر و تيقن به فليصم }

و سيد مي فرمايد :

{ المستيقن من مشاهدة الهلال بأيه وسيلة اخري كالذي يشهده ؛ في ايجاب الصوم عليه عدة ايام رمضان}

و در مورد كلمه «حسبان» نيز مي فرمايد : ( محسوبة ً حركاتهما ) يعني حركاتشان قابل محاسبه مي باشد .

عزيزاني كه در اين آيات آفاقي – كه خدا به ما نشان داده و نشان حق است – و مسائل شرعي و علمي كه بيان شد ، نپذيرند ، تا كي مي خواهند اين واقعيت براي مسلمانها پشت ابرهاي جهل بماند و بر بديهيات به نزاع و جدل پردازند ؟

با توجه به اين توضيحات ، ما پيروان حضرت امام شافعي به رأي با عظمت ايشان در پذيرش و اعتماد به » قول منجم » آنهم در عصري كه احتمال كمترين خطا وجود ندارد تأكيد مي كنيم و اين موضوع را علم و حق و يقين ميدانيم و جهت حفظ وحدت امت بدان آيات الهي اعتصام مي كينم و براي هميشه – انشاءالله – با مقارنه به استقبال ماه مبارك رمضان مي رويم .

مرحبا بر كساني كه در اين برهه از زمان غيبي را به شهاده تبديل كردند و ثابت نمودند اهل فهم و علم و درك و درايت هستند .

والسلام علي من اتبع الحق و الهدي

ريبوار 17/05/1392

Advertisements

2 Responses to مقـــارنه،وحدت در پرتو قر آن و علم…

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: